K lovu dravců neodmyslitelně patří i lov z loděk.
Jedná se bezesporu o velmi oblíbený způsob lovu, ale je třeba připomenout pár základních pravidel, tipů a rad:
- Teď to možná bude překvapení, ale i rybář je povinen se řídit tzv. vodním zákonem č. 114 z roku 1995. Alespoň jeden večer zahoďte pod postel bližší podmínky výkonu rybářského práva a vezměte si do ruky pro změnu tento zmiňovaný zákon.
- Zákon č. 114/1995 Sb., určitě ale znají ti, kteří plují s motorem výkonnějším jak 5 koňských sil, protože na plavbu těchto silnějších strojů je zapotřebí vlastnit příslušné oprávnění, udělené po složení tzv. kapitánských zkoušek (vůdce malého plavidla).
- Na co se často zapomíná je, že za snížené viditelnosti musí být loď osvětlena světlem bílé barvy v rozsahu 360°. Sníženou viditelností není myšlená pouze mlha, ale zejména tma v nočních hodinách.
- I když budete chytat z lodi, je potřeba vzít si s sebou povinné vybavení a mít ho stále při sobě, být řádně zapsán, mít zapsané přisvojené ryby a plnit další povinnosti, které máte i při chytání ze břehu. Rybářská stráž totiž jezdí i po vodě a má oprávnění kontrolovat vše tak, jako byste byli na břehu.
- Hlubinná přívlač je zakázána. Říkáte si, že to se snad všeobecně ví, ale stále se rybářská stráž setkává s dotazy, zda je tento způsob lovu povolen. Odpovědí je – není!
- Trolling, ve zkratce vláčení za lodí – je sice povoleno, ale pouze na vybraných revírech a pouze lodí s vlastním pohonem, takže pádla do rukou pánové, a hurá na ně, na vorvaně (ale jenom tam, kde se to může!).
- Zavážení nástrah – co není zakázáno, je povoleno, a to platí pro tento případ. Zavážet se tedy může, pokud to na daném revíru není výslovně zakázané.
- Ačkoli je vyvážení nástrah povoleno, tak při vyvážení druhého prutu nejste přítomni u prutu prvního, proto je vždy dobré zkrátit dobu vyvážení na dobu nezbytně nutnou.
- Při plutí po vodní hladině je potřeba myslet na to, že pokud jede rybář na vodě, nemá absolutně žádnou přednost. Malé plavidlo totiž dává přednost všem ostatním plavidlům, tedy i plachetnicím, parníkům a prostě všem.
- Když už byl zmíněný ten parník, tak prosím Vás, myslete na to, že parník nezastaví na pětníku. Je to takový slon ve vodním porcelánu, takže pozor na to.
- Plavební dráhy (pokud není vyznačena plavební dráha, považuje se za plavební dráhu celá plocha vodního díla) – respektovat! Tady není o čem mluvit. Nesmíte být zakotveni v plavební dráze, stejně tak při zavážení musíte dávat pozor na účastníky vodního toku, ale to už řečeno bylo (opakování je matkou moudrosti mi říkala babička).
- Pozor na chytání v blízkosti kratší jak 100 metrů od hráze z lodi, protože ne vždy je vzdálenost vyznačena bójkami. Ale kdo chytá na Svratce 5, bójky na vodě určitě najde.
- Vyvazování u mol DPMB rozhodně NE, a to v žádné části přístavního mola, ani v blízkosti 50 metrů od něj. Tím akorát fakt slušně popudíte kapitány parníkoidů a od rybářské stráže si můžete vykoledovat odebrání povolenky k lovu.
- Buďte na vodě ohleduplní a nejezděte s loděmi v blízkosti břehu u ostatních rybářů. V lepším případě Vám vynadají do truhlíků a v horším případě jim uděláte jízdu jak cyp, když si namotáte jejich vlasec na motor.
- Myslete na to, že i rybáři, kteří chytají ze břehu, tak se svou činností zúčastňují plavebního provozu, zejména s ohledem na plující lodě poháněné motorem a plavidla DPMB v plavební dráze.
Snad bylo řečeno vše, co řečeno být mělo. Věcí k probírání by bylo spoustu, tak snad se někdy potkáme u vody a vše si v klidu a pohodě zodpovíme.
Petrův zdar Vám přeje Vaše rybářská stráž.
Autor článku: Tomáš Žemlička